Noodoproepen

In elk land van de Europese Unie kan je het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Je kan het gebruiken bij nood aan dringende medische hulpverlening, tussenkomst van de brandweer of politiehulp.

In België kan je dag en nacht gratis het nummer 112 vormen voor brandweer of ambulance. Voor dringende politiehulp vorm je 101.

 

Procedure

In België kan je dag en nacht gratis het nummer 112 vormen voor brandweer of ambulance. Voor dringende politiehulp kan je ook 101 bellen. In beide gevallen krijg je een keuzemenu met de vraag of je een ziekenwagen of de brandweer nodig hebt ofwel de politie.

Je kan deze nummers bereiken:

  • met een vaste telefoon
  • met een smartphone via de app 112 (ook handig voor doven en slechthorenden die met deze app via berichten kunnen communiceren)
  • met een GSM (zelfs zonder actief abonnement of registratie)

Als je met je GSM naar de noodnummers wilt bellen, is een SIM-kaart wel vereist.

In België kom je na je oproep terecht bij een operator van het Hulpcentrum 112/100 of Communicatie- en Informatiecentrum (CIC 101) van de provincie waar je je bevindt.

Als je een noodnummer moet bellen, ben je meestal in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat je precieze en juiste informatie kan meedelen aan de operator en dat je zijn vragen kunt beantwoorden.

Dit wil de operator van jou horen:

  • de juiste locatie
  • wat er gebeurd is
  • of er gewonden zijn
  • wie je bent

Wacht rustig op antwoord. Haak niet in, want daardoor kom je opnieuw aan het begin van de wachtlijst te staan.

Bedrag

Kost

Een noodoproep is gratis.

Uitzonderingen

In geval van storm of wateroverlast moet je niet naar 112 bellen als er geen potentieel levensgevaar is (bv. stormschade, ondergelopen kelder). Tijdens extreme weersomstandigheden zal het telefoonnummer 1722 geactiveerd worden voor niet-dringende interventies van de brandweer. Op die manier raakt het noodnummer 112 niet snel overbelast en kunnen mensen in levensgevaar sneller geholpen worden.

Hieronder vind je nog enkele andere noodnummers terug:

  • Antigifcentrum: 070 245 245
  • Child Focus: 116 000
  • Kinder- en jongerentelefoon: 102
  • Tele-onthaal: 106
  • Zelfmoordlijn (gratis, 24/24, anoniem): 1813
  • Meldpunt geweld, misbruik en kindermishandeling: 1712
  • DOC STOP (centrale dienst om 24/24 een ID-kaart te laten blokkeren na diefstal of verlies): 00800 2123 2123
  • CARD STOP (centrale dienst voor het blokkeren van bank- en kredietkaarten): 070 344 344
  • Veiligheid in het station en op de trein: 0800 30 230