Snelloket zonder afspraak: voor alles wat in een paar minuten geregeld is

Wat is het snelloket precies?

Vanaf september kan je voor eenvoudige en snelle zaken zonder afspraak langskomen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. We maken het jou graag makkelijker!

Voor welke zaken kan ik terecht aan het snelloket zonder afspraak?

Je kan er snel geholpen worden voor volgende zaken:
• het afhalen van je reispas of rijbewijs (dat je niet online hebt aangevraagd)
• een reistoelating voor een minderjarige
• het aanpassen van je adres op je eID
• het binnenbrengen van documenten
• het aanvragen van je pin- en pukcode
• het aanvragen van attesten
• tijdelijke acties zoals gratis bloemenzaad of bloembollen
• het kopen van PMD-zakken of GFT-labels
• het kopen van Sint‑Gillisse kadobonnen
• materiaal en contracten van Schoon Volk
• algemene vragen of meldingen
• het maken van een afspraak
• het wettigen van je handtekening/document
• het aanvragen van een duplicaat van je oproepingsbrief
• het ophalen van de geluidsmeter
• het aanvragen van een eensluidend verklaarde kopie
• het aanvragen van een bewijs van leven of woonst

Moet ik voor attesten eigenlijk nog naar het gemeentehuis komen?

Niet nodig! Heel wat attesten, bewijzen en uittreksels kan je zelf 24/7 aanvragen via de website van de gemeente of via Mijn Burgerprofiel. Dat platform bundelt al je officiële gegevens op één plek. Je logt eenvoudig in en hebt altijd toegang tot je gegevens: www.burgerprofiel.be

Zijn er zaken waarvoor ik wél een afspraak moet maken?

Ja. Voor zaken die meer tijd of voorbereiding vragen, zoals een nieuwe identiteitskaart of het vernieuwen van je rijbewijs, moet je nog altijd op voorhand een afspraak maken. Dat kan online, telefonisch of aan het onthaal in het Administratief en Bestuurscentrum. Die capaciteit versterken we. Bekijk voor de zekerheid op voorhand onze vernieuwde website www.sint-gillis-waas.be. Daar vind je de info die je nodig hebt.

Waarom deze verandering?

Dankzij het nieuwe snelloket hoef je niet langer voor alles een afspraak te maken. Voor jou als inwoner betekent dat dat je vlotter geholpen kan worden. Win-win. Tegelijk voeren we enkele andere aanpassingen door in onze dienstverlening. Veel inwoners moeten namelijk binnenkort hun identiteitskaart vernieuwen, omdat de geldigheidsduur in 2014 werd verlengd van vijf naar tien jaar. Daardoor zijn er nu uitzonderlijk veel aanvragen op korte tijd, wat extra drukte aan het loket veroorzaakt.
Om die piek beter op te vangen:
• verhogen we de capaciteit van de dienst;
• passen we enkele openingsuren aan;
• en nemen we geen pasfoto’s in het gemeentehuis.
Zo kunnen we iedereen vlotter verder helpen.


contactinformatie