Adreswijziging

Online aanvragenMaak een afspraak
Als je verhuist, moet je je nieuwe adres binnen de acht werkdagen aangeven bij het loket (Burgerzaken) van je nieuwe gemeente. Maar ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist, moet je dit aangeven. Hiervoor kom je in de voormiddag langs zonder afspraak of in de namiddag met afspraak.
 
Ontvang je een bericht van positieve woonstcontrole? Dan kan je bij de onthaalbalie terecht om dit te laten aanpassen op je elektronische identiteitskaart (e-ID). Hiervoor hoef je geen afspraak te maken.

Voorwaarden

Je kan de verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent.

Procedure

Er zijn verschillende manieren om je adreswijziging door te geven:

  • Je kan langsgaan bij het loket (Burgerzaken) van je nieuwe gemeente.
  • Je kan de adreswijziging online melden aan je nieuwe gemeente.

Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.

Om de adreswijziging te kunnen doorgeven, heb je een geldig identiteitsbewijs nodig met je rijksregisternummer.

Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf ergens anders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.

Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten

Na de aangifte controleert een wijkagent of je werkelijk op het aangegeven adres je hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle word je ingeschreven op je nieuwe adres en word je uitgenodigd om je identiteitskaart op het gemeentehuis (Administratief en Bestuurscentrum) te laten aanpassen bij de onthaalbalie. Hiervoor heb je je elektronische identiteitskaart met pincode nodig.

Vanaf het moment dat je identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van je adresverandering op de hoogte brengen.

Inschrijvingsbewijs van voertuigen

De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van je voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.

Wat met de huisvuilcontainer?

Na je inschrijving bij de gemeente word je automatisch uitgeschreven op je oud adres. Vanaf dan wordt je afval niet langer meegenomen op het ‘oude’ adres.
 
Nog geen grijze container op je nieuwe adres?

Surf naar www.miwa.be/mijngrijzecontainer en vraag via ‘mijn grijze container’ je gebruikersaccount en container aan. Bellen kan via 0800 98 003.

Let op: wacht 2 werkdagen na je inschrijving in de gemeente voor je de container aanvraagt. Je hoeft niet te wachten tot de wijkagent langs geweest is.

Staat er al een grijze container op je nieuwe adres?
Dan hoef je niets te doen. Na inschrijving, wordt deze container automatisch voor jou geactiveerd en is hij klaar voor gebruik.

Wil je graag een ander formaat?
Binnen het jaar na activatie van jouw container, kan je het formaat gratis wisselen via de gratis infolijn.

Meebrengen

Je elektronische identiteitskaart met pincode.

Gelijkmatig verdeelde huisvesting

Voor een minderjarige die bij elk van de ouders verblijft volgens het principe van de gelijkmatig verdeelde huisvesting moeten bovendien volgende documenten worden meegebracht:

  • het wederzijds akkoord van de ouders
  • de gerechtelijke beslissing
  • de notariële akte

Bedrag

Het aangeven van een adreswijziging is gratis.

Online aanvragenMaak een afspraak

Contactinformatie