Identiteitskaart elektronisch (eID)

Maak een afspraak

Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:

  • je identiteit online kan bevestigen;
  • documenten elektronisch kan ondertekenen.

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Na de aanvraag van je eID krijg je een brief met een pincode en een pukcode toegestuurd op je domicilieadres.

  • je hebt je pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken
  • je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of als je jouw pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.

Sinds november 2020 worden er zowel bij de aanvraag als bij de afhaling vingerafdrukken genomen (niet bij Kids-ID's). Dit om identiteitsfraude tegen te gaan.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

De pasfoto die je meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat je gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Geldigheidsduur

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij je gemeente een nieuwe eID aan.

Procedure

Aanvragen (met oproepingsbrief of op eigen initiatief)

  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingsbrief om je eID aan te vragen.
    Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingsbrief om een nieuwe eID aan te vragen.
  • In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij je gemeente:
    • als je eID verloren of beschadigd is
    • als je pasfoto niet meer gelijkend is
    • als je van naam of geslacht verandert
    • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
    • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
  • Ga met je huidige identiteitskaart en een recente pasfoto naar je gemeente om de eID aan te vragen.
  • Bij de aanvraag worden er vingerafdrukken genomen.

Is je eID gestolen? De diefstal kan zowel bij de politie als bij de gemeente gemeld worden. Een aangifte bij de politie is niet verplicht. 

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

Afhalen

  • Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.
    Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.
    • Neem de brief met de codes mee naar het Administratief en Bestuurscentrum als je je eID afhaalt.

      Opgelet: je moet je identiteitskaart zelf ophalen. Voor je de kaart ontvangt, worden er vingerafdrukken genomen ter controle. Die vingerafdrukken worden vergeleken met de afdrukken die op de kaart staan.
    • Je pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimaal 4, maximaal 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig elke keer je je eID wilt gebruiken.
    • Je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je je pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.

Is je eID gestolen? De diefstal kan zowel bij de politie als bij de gemeente gemeld worden. Een aangifte bij de politie is niet verplicht. 

In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:

  • als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
  • als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
  • in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.

Meebrengen

Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:

  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
  • je huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

Als je voor de aanvraag van je eID niet naar het Administratief en Bestuurscentrum kan komen door ouderdom, opname... moet er een medisch attest meegenomen worden bij de aanvraag. 

Bij het afhalen van je eID:

  • je oude identiteitskaart
  • de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.

Bedrag

De kostprijs van een identiteitskaart bedraagt 23,10 euro.

Uitzonderingen

Voor een (dringende) spoedprocedure gelden de volgende leveringstermijnen:

  • Aanvraag bevestigd voor 15 uur: afhalen kan de volgende werkdag na 14 uur in het Administratief en Bestuurscentrum (of in Brussel na 8.30 uur).
  • Aanvraag bevestigd na 15 uur: afhalen kan de tweede werkdag na de aanvraag na 14 uur in het Administratief en Bestuurscentrum (of in Brussel na 8.30 uur)

Wanneer je de spoedprocedure volgt met afhaling in het Administratief en Bestuurscentrum, dan betaal je 120,40 euro. Wanneer je de spoedprocedure volgt met afhaling in Brussel, dan betaal je 157,30 euro.

Maak een afspraak

contactinformatie