Verbindende communicatie - driedaagse formule

5f17fd21-d97e-4d99-bd03-5483e5687d59.jpeg Kennismaking Verbindende Communicatie

Inhoud:
Omgaan met anderen gaat niet altijd even vlot. Soms raken we in conflict of blijven we met een hoop ‘ambetante’ gevoelens zitten. Dit kan nadelig zijn voor de kwaliteit van onze relaties. Of het kan er toe leiden dat we onze doelen moeilijker bereiken. Communicatie raakt dus aan het geluk en de levenskwaliteit van onszelf, en tegelijk van onze omgeving.
Dit besef drijft ons om tijdens deze dag stil te staan bij onze gebruikelijke manier van communiceren. En dat kan al eens afwijken van hoe we graag zouden willen communiceren. Wat maakt het soms zo moeilijk om op een effectieve, verbindende manier in gesprek te gaan? Wat kan ons helpen opdat we onze gesprekken met prettigere gevoelens kunnen afronden? Hoe kunnen we onze gesprekken vormgeven, rekening houdend met de behoeften van alle betrokken partijen?
We zijn Marshall Rosenberg bijzonder dankbaar dat hij zijn levenswerk aan deze vragen heeft gewijd. Hij heeft zijn bevindingen vormgegeven in het model van Geweldloze of Verbindende Communicatie (VC). Tijdens deze dag leer maak je kennis met het model verbindende communicatie. Het kan een opstap zijn om verder met dit model aan de slag te gaan of een opfrissing van het reeds gekende model.

Programma:
• Verbindende communicatie en kritiek
- Vier bouwstenen: objectieve waarneming, gevoel, behoefte en duidelijk verzoek
- Drie processen: zelf-empathie, verbindende eerlijkheid en empathie met de ander
- Bouwen met kritiek:
o Wat maakt het moeilijk om kritiek aan te nemen (vervreemdende communicatie)?
o Hoe kunnen we omgaan met kritiek?
o Hoe kunnen we zelf onze kritiek vormgeven?
• Verbindende communicatie en assertiviteit
- Het belang van zelf-empathie: Bewust worden van onze eigen gevoelens en behoeften en stilstaan bij wat het soms moeilijk maakt om assertief te zijn
- Groeien in assertiviteit:
o Duidelijke verzoeken richten
o ‘Nee’ zeggen op een verzoek van de ander
o Omgaan met een ‘nee’ van de ander
• Verbindende communicatie en empathie
- Rekening houden met de anderen
- (In)leven met Empathie: omgaan met boze of gekwetste reacties, aandacht voor de gevoelens en behoeften van de ander

Bron: UiTinVlaanderen.be

Wanneer

do 1 oktober 2020, vr 2 oktober 2020, za 3 oktober 2020 van 09.30 uur tot 16.30 uur

Waar

Vakantiehoeve Berckelaer

Holdamstraat 14
9170 Sint-Gillis-Waas

Prijs

€171.00

Basistarief: 171,00 €

Reserveren

Organisatie en contact

Zorg-Saam vzw