Ontdek zelf de nieuwe website van gemeente en OCMW

12
jun
2017

“Met alle veranderingen van de voorbije jaren (nieuwe huisstijl, aangepaste dienstverlening, administratief en bestuurscentrum) was het een opportuniteit om ook de website in een nieuw kleedje te steken” aldus burgemeester Chris Lippens.
“We willen onze dienstverlening naar de inwoners toe op eenzelfde manier voorzien. Of een inwoner nu naar de balie komt, telefoneert of iets van op zijn computer opzoekt, de info moet overal uniform zijn. Om dit te realiseren, was een nieuwe website broodnodig” vertelt gemeentesecretaris Rudy Van Puyvelde. “Bovendien wordt alle informatie gecentraliseerd. Informatie op verschillende locaties aanpassen, is verleden tijd waardoor we correcte en up to date informatie aanbieden”.

Eenvoudige en duidelijke website

Gemeente Sint-Gillis-Waas koos bewust voor een eenvoudige website waar inwoners makkelijk hun weg tussen de meer dan 200 producten vinden. Centraal staat de efficiënte zoekfunctie. Alle wegen leiden naar de producten: de zoekfunctie, de thema navigatie en de A tot Z gids.

Naast de centrale zoekfunctie bevat de homepagina:

  • Toptaken (bovenaan): dit zijn de meest bezochte pagina’s van de website zoals het e-loket, openingsuren, vacatures en meldingen. Hier kunnen inwoners zich ook aanmelden en naar hun persoonlijke pagina gaan om te bekijken welke producten ze aangevraagd hebben. Het e-loket is volop in ontwikkeling. De populaire pagina’s zijn een herhaling van deze toptaken.
  • Thema navigatie (in blauwe balk): hier kan je als surfer alle producten gebundeld per thema terugvinden. Thema’s zijn wonen en leven, vrije tijd, welzijn en bestuur en beleid.
  • Zeshoeken: de zeshoeken bundelen alles waarvoor er een interactie is tussen de surfer en gemeente Sint-Gillis-Waas. Denk maar aan online producten aanvragen of iets melden. Deze zeshoeken zetten ook nieuws en projecten in de kijker.

Verder bevat de website een link naar de Facebook pagina, nieuws, vrijetijdsactiviteiten in de gemeente en contactgegevens. Je kan je ook inschrijven voor de e-nieuwsbrief van gemeente en/of bibliotheek.

“Als gemeente zijn we er ons van bewust dat surfers vaak niet via de homepage op onze website terecht komen. Meestal gebeurt dit via Google. Indien de surfer op een bepaalde pagina terecht komt, ziet hij steeds eenzelfde stramien: informatie over het product, gekoppeld aan contactinformatie en openingsuren. Soms staan er ook gekoppelde documenten, externe websites of aanverwante pagina’s bij” aldus burgemeester Chris Lippens.

“Voortaan kan je de website, die responsive is, trouwens ook op je tablet en smartphone bekijken. Hij blijft er even goed uitzien!”

Nieuwe dienstverlening

Op 4 september gaan we van start met een nieuwe dienstverlening. De website is hier volledig op voorzien. Nieuw is bijvoorbeeld dat we geen rechtstreekse telefoonnummers vermelden, je komt steeds terecht bij de onthaalmedewerkers. Zij informeren je of verbinden je door met de juiste persoon.

Voortaan kan je ook een afspraak maken via de website. Ga naar het product dat je nodig hebt, en bovenaan zie je of je dit product online moet aanvragen of je een afspraak moet maken om dit product te bekomen.

Een afspraak maken, kan ook via http://afspraken.sint-gillis-waas.be of telefonisch (03 727 17 00).

Getest door enkele inwoners

Aangezien de inwoners de hoofdgebruikers zijn, werd de website getest door enkele inwoners van verschillende leeftijden. Hun waardevolle feedback werd meegenomen bij de verdere ontwikkeling van de website.

Een website in ontwikkeling

Op dit moment is het e-loket nog vrij beperkt. Uiteraard is een website niet statisch en is het onze ambitie om het e-loket en de digitale dienstverlening in de toekomst uit te breiden.


Contactinformatie