Hoe ga je om met de stijgende kosten van je energiefactuur?

De hoge energiefacturen zijn alomtegenwoordig. Het is vaak een belangrijk onderwerp in het nieuws. Heb je meer informatie nodig over wonen en energie? Bekijk dan hieronder wat je allemaal kan doen of maak dan een afspraak bij ons woonloket.
Hoe ziet je energiefactuur eruit en welke tussenkomsten zijn er?
Je jaarlijkse gas- en elektriciteitsafrekening bestaat uit drie grote delen: de energiekost, de nettarieven en de heffingen. Je kan enkel op de energiekost besparen. De nettarieven en heffingen zijn bij elke leverancier hetzelfde. Heb je het steeds moeilijker om je energiefactuur te betalen? Dan zijn er heel wat tussenkomsten om je te helpen. Je kan bijv. langsgaan bij de sociale dienst van het Welzijnshuis om tijdelijk hulp in te roepen.
Wat kan je zelf doen om je energiefactuur te laten dalen?
Energie besparen = geld besparen
- Vergelijken is de boodschap. Dat kan snel en eenvoudig via een online vergelijkingssite: de V-test van de VREG, www.mijnenergie.be of www.prijsvergelijker.be met het CREG kwaliteitslabel.
- Via een energiemeter kan je per toestel je stroomverbruik opmeten. Zo heb je zicht op de ‘grootverbruikers’ en kan je hier eventueel actie ondernemen. Deze meters koop je in een doe-het-zelfzaak.
- Stel je thermostaat slim in: verwarm enkel als het nodig is. Anderzijds verdien je elke euro die je investeert in energiebesparing terug dankzij een lager energieverbruik. Via een energiescan bekijkt men samen met jou hoe je zuiniger met energie kan omspringen.
- Je huis moet minimaal een goeie dakisolatie, hoogrendementsglas en een zuinige verwarming hebben. Ook gevel- en vloerisolatie hebben onmiddellijk effect op je energiefactuur. Dit zijn investeringen die wat meer kosten, maar zich op langere termijn terugbetalen. Vraag nu gratis renovatieadvies aan huis aan om zicht te krijgen op de belangrijkste ingrepen voor je woning, een raming van de kostprijs en terugverdientijd (www.bouwwijs.be/renovatieadvies). De provincie en de gemeente financieren dit advies.
Check www.premiezoeker.be om je te informeren over de verschillende premies waarop je recht hebt. Bekijk zeker ook eens alle informatie rond een verbouwlenng via www.interwaas.be/mijn-verbouwlening - Ga voor hernieuwbaar: is je huis al goed geïsoleerd? Dan vul je je resterende energiebehoefte zoveel mogelijk in met hernieuwbare energie. Investeren in zonnepanelen of warmtepomp(boiler) hebben onmiddellijk effect op je energiefactuur.
- Bovendien kan je via een jaarlijkse groepsaankoop zonnepanelen (en/of een thuisbatterij) aankopen tegen een scherpe prijs.
Meer info en begeleiding nodig?
Wil je meer info over wonen en energie of heb je interesse in een energiescan of een renovatieadvies aan huis? Neem dan contact op met ons woonloket.
Heb je nood aan meer begeleiding en advies over premies, wonen, Mijn VerbouwLening of energiebesparing? Maak een afspraak bij Woonwijzer Waasland. Elke 4e maandag van de maand zijn zij in de voormiddag aanwezig in het Welzijnshuis (enkel op afspraak):
- 19 december 2022 (uitzonderlijk 3e maandag)
Bekijk hier de presentatie van het infomoment over snelle energiebesparingen
contactinformatie
Wonen
Welzijnshuis (ingang 2)
Zwanenhoekstraat 1A
9170 Sint-Gillis-Waas- 03 202 80 00
- wonen@sint-gillis-waas.be
Openingsuren deze week
- Vandaag open van 09.00 uur tot 12.00 uur (Op afspraak), van 14.00 uur tot 17.00 uur (Op afspraak)
- Morgen open van 09.00 uur tot 12.00 uur (Op afspraak), van 14.00 uur tot 19.00 uur (Op afspraak)
Woonwijzer Waasland (zitdag in het Welzijnshuis)
Welzijnshuis (ingang 2)
Zwanenhoekstraat 1A
9170 Sint-Gillis-Waas- 03 500 47 40
- woonwijzerwaasland@interwaas.be
- https://www.interwaas.be/klimaat-en-energie
Openingsuren deze week
- Vandaag gesloten
- Morgen gesloten
Woonwijzer Waasland
Interwaas
Lamstraat 113
9100 Sint-Niklaas- 03 500 47 40
- woonwijzerwaasland@interwaas.be
- https://www.interwaas.be/woonwijzer-waasland