Inhoud
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
- jouw identiteit online kan bevestigen
- documenten elektronisch kunt ondertekenen.
In de nieuwe versie van de eID, die sinds 14 januari 2020 wordt uitgereikt, worden ook de vingerafdrukken opgenomen. Dit kadert in de strijd tegen de identiteitsfraude.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
De pasfoto die je meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat je gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.
Meebrengen
Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:
een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart;
jouw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Als je voor de aanvraag van je eID niet naar het Administratief en Bestuurscentrum kan komen door ouderdom, opname... moet er een medisch attest meegenomen worden bij de aanvraag.
Bij het afhalen van jouw eID:
jouw oude identiteitskaart;
de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan.
Procedure
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
Wanneer?
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om je eID aan te vragen.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:
als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is;
als je pasfoto niet meer gelijkend is;
als je van naam of geslacht verandert;
bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping;
als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Is jouw eID gestolen? De diefstal kan zowel bij de politie als bij de gemeente gemeld worden. Een aangifte bij de politie is niet verplicht.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Hoe?
Ga met je huidige identiteitskaart en een recente pasfoto naar je gemeente om de eID aan te vragen. Maak hiervoor eerst een afspraak.
Je moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen van de identiteitskaart.
Bij de aanvraag worden er vingerafdrukken genomen en zet je een handtekening.
Na 2 tot 3 weken kan je jouw nieuwe identiteitskaart afhalen.
Afhalen
Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt. Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.
Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.
Je pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt jouw pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken.
Je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden).
Maak eerst een afspraak met:
als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België;
als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte;
in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Spoedprocedure
Er zijn twee procedures om onder bepaalde voorwaarden dringend een identiteitskaart te krijgen.
Aangezien de identiteitskaarten in dit geval dringend geproduceerd en geleverd moeten worden, kosten deze procedures meer dan de normale procedure. De kostprijs hangt af van de gewenste leveringstermijn.
Met levering in de gemeente volgende werkdag
aanvraag moet gebeuren voor 15 uur in het Administratief en Bestuurscentrum;
levering volgende werkdag in de gemeente voor 14 uur;
aanvraag na 15 uur of op zaterdag: levering tweede volgende werkdag;
aanvraag op vrijdag na 15 uur of op zaterdag: volgende dinsdag levering. (Behalve als een feestdag op maandag of dinsdag valt, dan wordt de kaart op woensdag geleverd.)
Met levering in Brussel zelfde werkdag
aanvraag moet gebeuren voor 15 uur in het Administratief en Bestuurscentrum;
levering 4 uur en 30 minuten later in Brussel;
aanvraag na 15 uur: volgende werkdag of zaterdag levering om 8.30 uur in Brussel (10.30 uur op maandag of dag na feestdag).
Je kan de identiteitskaart met extreme spoed enkel aanvragen bij het gemeentebestuur van de burger die de kaart aanvraagt. Je haalt de identiteitskaart af tijdens de openingsuren van het centraal bureau in Brussel.
Loket van de FOD Binnenlandse Zaken
Koloniënstraat 1, 1000 Brussel
maandag tot vrijdag: 8.30 uur tot 18.30 uur
zaterdag: 8.30 uur tot 12.30 uur
Bedrag
De kostprijs van een identiteitskaart bedraag 23,10 euro.
Voor een spoedprocedure met afhaling in het Administratief en Bestuurscentrum betaal je 120,40 euro.
Een spoedprocedure met afhaling in Brussel kost je 157,30 euro.
Uitzonderingen
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar het Administratief en Bestuurscentrum kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met jouw gemeente.
Spoedprocedures
Voor een (dringende) spoedprocedure gelden de volgende leveringstermijnen:
Aanvraag bevestigd voor 15 uur: afhalen kan de volgende werkdag na 14 uur in het Administratief en Bestuurscentrum (of in Brussel na 8.30 uur).
Aanvraag bevestigd na 15 uur: afhalen kan de tweede werkdag na de aanvraag na 14 uur in het Administratief en Bestuurscentrum (of in Brussel na 8.30 uur).
Wanneer je de spoedprocedure volgt met afhaling in het Administratief en Bestuurscentrum, dan betaal je 120,40 euro. Wanneer je de spoedprocedure volgt met afhaling in Brussel, dan betaal je 157,30 euro.